5,6. A gdy zdjął trzecią pieczęć, usłyszałem, jak trzecia postać mówiła: Chodź! I widziałem, a oto koń kary, ten zaś, który siedział na nim, miał wagę w ręce swojej. I usłyszałem, jakby głos pośród czterech postaci mówił: Miarka pszenicy za denara i trzy miarki jęczmienia za denara; a oliwy i wina nie tykaj. BW
A gdy otworzył pieczęć trzecią, usłyszałem trzecie Zwierzę mówiące: Przyjdź! I ujrzałem: a oto czarny koń, a siedzący na nim miał w ręce wagę. I usłyszałem jakby głos w pośrodku czterech Zwierząt, mówiący: Kwarta pszenicy za denara i trzy kwarty jęczmienia za denara, a nie krzywdź oliwy i wina! BT
A gdy otworzył trzecią pieczęć, usłyszałem, jak trzecie stworzenie mówiło: Przyjdź! I zobaczyłem, a oto koń kary, ten zaś, który na nim siedział, miał w swej ręce wagę. I usłyszałem jakby głos, który pośród czterech stworzeń mówił: Choiniks pszenicy za denara i trzy choiniksy jęczmienia za denara; a oliwy i wina nie marnuj. NP
„Tak
mówi Wszechmocny Pan: Oto nadchodzi jedno nieszczęście za drugim! Kres nadszedł, tak, nadszedł kres dla ciebie
- oto już nadchodzi. Przyszła na ciebie
kolej, mieszkańcu ziemi, nadeszła pora, bliski jest dzień klęski, a nie
radosnych okrzyków na górach. Oto
wkrótce wyleję na ciebie swoją zapalczywość i wywrę na tobie swój gniew; osądzę
cię według twojego postępowania i sprowadzę na ciebie skutki wszystkich twoich
obrzydliwości. I nawet nie drgnie moje
oko i nie zlituję się, lecz oddam ci za twoje postępowanie, a skutki twoich
obrzydliwości odczujesz na sobie - i poznacie, że to Ja, Pan, uderzam. ...
Zatrąbili na rogu i wszystko przygotowali, lecz nikt nie rusza do walki,
gdyż żar mojego gniewu jest skierowany przeciwko całej okazałości. Z zewnątrz jest miecz, a od wewnątrz zaraza i
głód; kto jest na polu, padnie od miecza, a tego, kto jest w mieście, pochłonie
głód i zaraza. A choćby niektórzy z nich
uszli i ocaleli, i znaleźli się na górach - jak gołębie w rozpadlinach skalnych
- wszyscy poginą, każdy z powodu swojej winy.” Ezech. 7:5-9,14-16
„Synu
człowieczy! Jeżeli jaki kraj zgrzeszy przeciwko mnie, dopuszczając się
niewierności i Ja wyciągnę swoją rękę przeciwko niemu, i uszczuplę jego zapasy
chleba, i ześlę na niego głód, i wytracę z niego ludzi i bydło, ... Gdyż tak mówi Wszechmocny Pan: Choćbym nawet
zesłał na Jeruzalem moich czterech nieszczęsnych sędziów: miecz, głód, dzikie
zwierzęta i zarazę, aby wytępić z niego ludzi i bydło - Oto jednak pozostanie w nim grono
wyratowanych, którzy wyprowadzą synów i córki. A gdy oni wyjdą tutaj do was i wy
zobaczycie ich postępowanie i ich czyny, będziecie się cieszyć z nieszczęścia,
które zesłałem na Jeruzalem, po tym wszystkim, co na nie sprowadziłem.” Ezech.
14:13,21,22
Dyktator – miecz – głód – zaraza
Miecz,
głód i zaraza to symbole kary Bożej, wymierzonej niewiernemu i nieposłusznemu rodzajowi
ludzkiemu. Ten sam scenariusz powtarza
się tutaj, w szóstym rozdziale księgi Objawienia, dochodzi tylko pierwszy element, tyran na
białym koniu, który jest bezpośrednim sprawcą następczych wydarzeń. Mamy
pewien ciąg zdarzeń; dyktator – miecz – głód – zaraza. Od zarania historii kościoła
toczy się dyskusja o jaki tutaj czas chodzi. Są różne zdania na ten temat, że
są to tylko czasy Jana lub okres historii od wizji Jana poprzez dzisiaj i aż do
przyjścia Pana. Jeszcze inni twierdzą, że tutaj jest opis tylko czasów końca,
bezpośrednio poprzedzających Przyjście Pana, ale jeszcze przed tysiącletnim
Jego królestwem. Jeszcze inni uważają, że ten opis to sprawa dalekiej jeszcze
przyszłości, po tysiącletnim panowaniu Chrystusa. Nie wiem jak to wygląda
liczebnie jeżeli chodzi o zwolenników poszczególnych opcji, ale mniej więcej taki mamy podział.
Tymczasem,
do szóstego rozdziału nie pada wyraźnie żadna data. Po prostu Pan mówi Janowi,
że to wszystko stanie się potem. Zauważyłem, że już za czasów pierwszego
kościoła, chrześcijanie mówili i wierzyli, że żyją w czasach ostatecznych.
Czasy ostateczne zaczęły się z chwilą śmierci i zmartwychwstania Pana. W
Objawieniu jest mowa o czasach ostatecznych od czasów Jana, aż po coś co
nazywamy końcem świata, decydującym momentem lub czasem ostatecznym czasów
ostatecznych. Pamiętajmy, że taki scenariusz, dyktator – miecz – głód – zaraza,
pojawia się cyklicznie w historii i im bliżej czasów końca tym wydarzenia te są
bardziej intensywne.
Trzeci jeździec niesie ze sobą wielki głód. Głód przeważnie zawsze jest
konsekwencją działań wojennych. W dzisiejszym fragmencie mamy do czynienia
bardziej z drożyzną i z niedożywieniem, z reglamentacją żywności, niż z całkowitym
jej brakiem, a siedzący na nim miał w ręce wagę ζυγον (zygon) wagę,
jarzmo. Na marginesie (zygon) to także jarzmo w wersecie „weźcie jarzmo moje”
„Miarka pszenicy za denara” Miarka, χοινιξ (choiniks)
kwarta choinks to grecka miara pojemności, ok. 1,1 l, odpowiadająca trzem
zagłębieniom dłoni. Natomiast denar to
zapłata za dzień pracy. Za dniówkę będzie można nabyć 1 litr pszenicy ( normalnie 15 -20 litrów za dniówkę) i
3 litry
jęczmienia (normalnie ok. 50
litrów za dniówkę) Głód spowoduje, że ceny żywności
wzrosną dziesięciokrotnie. Podstawowa żywność ma być reglamentowana., a przy
takiej drożyźnie cen żywności będzie bardzo trudno wyżywić rodzinę i związać
koniec z końcem.
Odważanie i reglamentacja chleba było w czasach Starego Testamentu uważane
za Bożą karę i przekleństwo „ Sprowadzę na was miecz, który pomści złamane
przymierze. A gdy zbierzecie się w waszych miastach, ześlę na was zarazę i
będziecie wydani w ręce wroga. A kiedy złamię podporę waszego chleba, dziesięć
kobiet będzie piec wasz chleb w jednym piecu. Będą wam wydzielać chleb na wagę,
wy zaś będziecie wprawdzie jeść, ale się nie nasycicie." 3 Moj. 26:25-26
Wielki głód panował : w Europie (1315-1317), w Indiach (1344-1345); w Rosji (1600-1604); (1618-1648) – klęski głodu w Europie wywołane Wojną Trzydziestoletnią; w Estonii (1695-1697); w Irlandii (1740-1741 i w1845-1849), w Indiach (1876–1878), w Etiopii (1888-1892), na Ukrainie, Hołodomor (1932-1933; 3,3 do 6 -7 milionów ofiar), w Chinach (1958-1961; 42 milionów ofiar. Część historyków uważa, że liczba ofiar może być jeszcze wyższa, dochodząc do nawet 60 milionów), w Korei Północnej (1996 i 2008). Lista klęsk głodu i kryzysów żywnościowych znajduje się tutaj > Lista klęsk głodu „Ale to wszystko dopiero początek boleści.” Mat. 24:8
Dalej czytamy, że Jan usłyszał jakby
głos pośród czterech postaci mówił: … a oliwy i wina nie tykaj. αδικησης (adikēsēs)
nie czyń im niesprawiedliwości,
nie krzywdź. Kwestię oliwy i wina przekład mesjański oddaje ten
werset w ten sposób: „Ale nie wtrącaj się do oliwy ani wina”. Ponieważ w
tamtych czasach oliwa i wino były towarem luksusowym David Levy i Hendriksen
sugerują, że klęska głodu dotknie klasę średnią i najuboższych, a bogacze nadal
będą prowadzić wystawny tryb życia. Mamy tutaj pokazaną niesprawiedliwość
społeczną, z jaką mamy powszechnie do czynienia również w naszych czasach. Niedożywienie prowadziło do epidemii. Nadjeżdża
kolejny czwarty jeździec na koniu trupio białym.
 |
Poruszający Pomnik Ofiar Wielkiego Głodu. Dublin |