"I nie będzie więcej żadnego przekleństwa," BG
"I nie będzie już nic godnego klątwy." NP
Objawienie 22:3
Jan porusza tutaj bardzo ważną kwestię jaka jest temat przekleństwa, klątwy. To jest obszerny i trudny temat, a Jan pisze, że na nowej ziemi, w Nowym Jeruzalem nie będzie nic zasługującego na przekleństwo.
Użyte tu słowo καταναθεμα (katanathema) pochodzi od innego słowa αναθεμα (anatema) i oznacza przekleństwo, klątwę lub zaklęcie. Inne znaczenie, warte naszej uwagi, mówi o rzeczy poświęconej bóstwom pogańskim. Różne amulety, podejrzane figurki niosą za sobą klątwę.
„ I pozostawicie swoje imię moim wybranym na przysłowiowe przekleństwo:
Niech Wszechmogący Pan cię zabije! Lecz moim sługom będzie nadane inne
imię.” Izaj. 65:15
Przekleństwo kojarzy się z w wulgaryzmami, ale to nie są brzydkie, wulgarne słowa wypowiadane w złości lub jako przerywnik w zdaniu. Przekleństwo, pierwotnie oznaczało klątwę, uroczystą wypowiedź przeznaczoną do wywoływania nadprzyrodzonych mocy, których celem było zaszkodzenie, ukaranie, sprowadzenie zła na coś lub na kogoś. Przekleństwo to złorzeczenie, życzenie komuś czegoś złego. Przekleństwo ma swój wymiar w świecie duchowym. Później klątwa, przeklęcie oznaczało wyłączenie kogoś ze społeczności kościelnej, ekskomunikę.
Kiedy ludzie postanawiali kogoś zabić, w tym celu składali uroczystą przysięgę. Taka forma przysięgi, spisku jest również przekleństwem. Widzimy to w Dziejach Apostolskich 23:12-14; „Związaliśmy się przysięgą, że niczego do ust nie weźmiemy, dopóki nie zabijemy Pawła.” W tekście greckim użyty jest tutaj zwrot αναθεματι ανεθεματισαμεν εαυτους (anathemati anethematisamen heautous) przekleństwem, zaklęciem zaklęliśmy siebie samych.
Wspominany tu apostoł Paweł pisze później do braci w Koryncie; „Ja, Paweł, dopisuję to pozdrowienie ręką moją. Jeśli kto nie miłuje Pana, niech będzie przeklęty! Marana tha.” 1 Kor. 16:21-22, a prorok Jeremiasz dodaje do tego: „Przeklęty, kto wykonuje dzieło Pana niedbale, i przeklęty, kto powstrzymuje jego miecz od krwi!” Jer. 48:10
Na podstawie tych fragmentów, możemy powiedzieć, że w Nowym Jeruzalem wszyscy jego obywatele będą miłować Pana, a Jego dzieła będą wykonywane z najwyższą starannością. Nie będzie też żadnych zwodzicieli, ani fałszywej ewangelii.
Apostoł Paweł śmiało i odważnie wypowiada się na temat przekleństw.
Pisze, że „kto nie miłuje Pana, niech będzie przeklęty!” a później
dodaje; „Ale choćbyśmy nawet my albo anioł z nieba zwiastował wam
ewangelię odmienną od tej, którą myśmy wam zwiastowali, niech będzie
przeklęty! Jak powiedzieliśmy przedtem, tak i teraz znowu mówię: Jeśli
wam ktoś zwiastuje ewangelię odmienną od tej, która przyjęliście, niech
będzie przeklęty!” Gal. 1:8,9
Wcześniej np. w Objawieniu 21: 8 i 21: 27 czytaliśmy o osobach, które z konkretnych przyczyn nie odziedziczą Nowego Jeruzalem. Ich postępowanie, ich nieczystość jest godna przekleństwa. „Bo ci, którym On błogosławi, posiądą ziemię, A ci, których On przeklina, będą wytępieni.” Ps. 37:22
W Starym Testamencie czytamy, że sam Bóg przeklął ziemię, potem węża, Kaina, syna Noego Kanaana. W czasach Mojżesza przeprowadzano test dla niewiernej żony „wodą przekleństwa”.
„Niech też przeniknie ta woda przekleństwa twoje wnętrzności, aby ci
spuchło łono i zwiotczały biodra. A kobieta ta odpowie: Amen, amen.
Potem kapłan wypisze te przekleństwa na zwoju i zmyje je wodą goryczy,
Następnie da tej kobiecie wypić gorzką wodę przekleństwa. I przeniknie
ją woda przekleństwa, i wywoła gorycz. 4 Moj. 5:22-24
Pan Bóg nie tylko błogosławi, ale też przeklina. Musimy o tym pamiętać. Jest suwerenny. Dalej w piątej Księdze Mojżesza czytamy o dwóch górach, błogosławieństwa i przekleństwa.
„Gdy więc Pan, Bóg twój, wprowadzi cię do ziemi, do której wchodzisz, aby ją wziąć w posiadanie, udzielisz błogosławieństwa na górze Garizim, a przekleństwo wypowiesz na górze Ebal.” 5 Moj. 11:29
„Przeklęty mąż, który zrobi podobiznę rzeźbioną lub laną, obrzydliwość dla Pana, dzieło rąk rzemieślnika, i ustawi go w ukryciu. A cały lud odezwie się i powie: Amen. Przeklęty, kto zlekceważy swego ojca i matkę. A cały lud powie: Amen. Przeklęty, kto przesuwa granicę swego bliźniego. A cały lud powie: Amen. Przeklęty, kto na drodze wprowadza w błąd ślepego. A cały lud powie: Amen. Przeklęty, kto narusza prawo obcego przybysza, sieroty i wdowy. A cały lud powie: Amen. Przeklęty, kto nie dochowa słów tego zakonu, aby je spełnić. A cały lud powie: Amen. ” 5 Moj. 27:15-19,26
„Lecz jeżeli nie usłuchasz głosu Pana, Boga twego, i nie będziesz pilnie spełniał wszystkich jego przykazań i ustaw jego, które ja ci dziś nadaję, to przyjdą na cię te wszystkie przekleństwa i dosięgną cię. Przeklęty będziesz w mieście i przeklęty będziesz na polu. Przeklęty będzie twój kosz i twoja dzieża. Przeklęte będzie twoje potomstwo i plony twojej ziemi, i rozpłód twojego bydła, i przychówek twoich trzód. Przeklęte będzie twoje wejście i twoje wyjście. Rzuci Pan na ciebie klątwę, zamieszanie i niepowodzenie w każdym przedsięwzięciu twoich rąk, które podejmiesz, aż będziesz wytępiony i nagle zginiesz z powodu niegodziwości twoich uczynków, przez które mię opuściłeś.” 5 Moj. 28:15-20,
„A synom izraelskim powiedz tak: Każdy, kto przeklina swego Boga, poniesie karę za swój grzech.” 3 Moj. 24:15
„A teraz was, kapłani, dotyczy to postanowienie: Jeżeli nie usłuchacie i
nie weźmiecie tego do serca, że macie oddawać cześć mojemu imieniu, -
mówi Pan Zastępów - to Ja rzucę na was klątwę i przeklnę wasze
błogosławieństwo. Zaiste, przeklnę je, gdyż nie bierzecie tego do
serca.” Mal. 2:1-2
Omawiając temat przekleństwa nie sposób pominąć pewnej historii z czasów pobytu Pana Jezusa na ziemi. Pan Jezus miał moc Bożą do rzucenia klątwy na drzewo figowe. Ta historia uzmysławia nam jak ważne i wiążące są słowa przekleństwa. "A
odezwawszy się, rzekł do niego: Niechaj nikt na wieki z ciebie owocu
nie jada. I słyszeli to uczniowie jego. (...) I wspomniał Piotr, i
rzekł do niego: Mistrzu, oto drzewo figowe, które przekląłeś, uschło.”
Mar. 11:14,21
Warto zwrócić uwagę na ostatnie słowa Starego Testamentu zapisane u proroka Malachiasza 3:23-24; „Oto Ja poślę wam proroka Eliasza, zanim przyjdzie wielki i straszny dzień Pana, I zwróci serca ojców ku synom, a serca synów ku ich ojcom, abym, gdy przyjdę, nie obłożył ziemi klątwą.” Bożym odwiecznym pragnieniem było, aby ziemie i jej mieszkańców błogosławić, nie przeklinać. Ten zamiar spełni się w Nowym Jeruzalem, ponieważ nie będzie tam już nic godnego klątwy.
Bardzo ważnym fragmentem dla naszych rozważań na temat przekleństwa są słowa w liście Gal. 3:10-13 Wskazują one, że wiele osób w Nowym Jeruzalem nie będzie godnych przekleństwa ponieważ skorzystali z wykupu przez przelaną na Golgocie Krew Pana Jezusa.
„Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu, są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu. A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie. Zakon zaś nie jest z wiary, ale: Kto go wypełni, przezeń żyć będzie. Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu, stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie,”
Na koniec chciałbym pozostawić nas z trzema wierszami:
„Błogosławcie tych, którzy was prześladują, błogosławcie, a nie przeklinajcie.” Rzym. 12:14; „Biorę
dziś przeciwko wam na świadków niebo i ziemię. Położyłem dziś przed
tobą życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierz przeto
życie, abyś żył, ty i twoje potomstwo, ” 5 Moj. 30:19; „Tam będą mieszkali, bo nie będzie już klątwy. Jeruzalem będzie żyć bezpiecznie.” Zach. 14:11
I nie będzie już nic godnego klątwy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz