Objawienie - Apokalipsa MP3

niedziela, 2 marca 2014

Rozdział 4:3

3. A Ten, który na nim siedział, podobny był z wyglądu do kamienia jaspisowego i karneolowego, a wokoło tronu tęcza, podobna z wyglądu do szmaragdu. BW

A Zasiadający był podobny z wyglądu do jaspisu i do krwawnika, a tęcza dokoła tronu - podobna z wyglądu do szmaragdu. BT

Siedzący przypominał wyglądem kamień jaspisu i karneolu, zaś wokół tronu [rozpościerała się] tęcza, podobna z wyglądu do szmaragdu. NP.


Jaspis, karneol, szmaragd.

Drogocenne kamienie mają olbrzymie symboliczne znaczenie w Piśmie Świętym. Po raz pierwszy spotykamy się z nimi w Napierśniku Sądu najwyższego kapłana. Do drogich kamieni przyrównano również ubranie króla Tyru alegoria do (szatana).

„Byłeś w Edenie, ogrodzie Bożym; okryciem twoim były wszelakie drogie kamienie: karneol, topaz i jaspis. chryzolit, beryl i onyks, szafir, rubin i szmaragd; ze złota zrobione były twoje bębenki, a twoje ozdoby zrobiono w dniu, gdy zostałeś stworzony.” Ezech. 28:13

Z drogich kamieni wykonane były ozdoby muru miasta o czym czytamy w dwudziestym pierwszym rozdziale księgi Objawienia. W rozdziale czwartym mamy wymienione trzy kamienie: jaspis ιασπιδι (iaspidi), karneol σαρδινω (sardinō) i szmaragd σμαραγδινω (smaragdinō)

Starożytny jaspis różnił się od dzisiejszego, był to bezbarwny, przeźroczysty i krystaliczny kamień. Z informacji Pliniusza Starszego (23 - 79 n.e.) historyka i pisarza rzymskiego, autora „Historii naturalnej”, możemy wnioskować, że był to bardziej diament niż jaspis. Pliniusz nazywa ten znaleziony nad brzegiem rzeki Pallene w Indiach, kamień "Crystallo propinquans". Dzisiejszy jaspis jest brunatny, plamiasty i w żaden sposób nie pasuje do opisu „siedzącego na tronie.” Nowotestamentowy Jasper jest krystalicznie czystym przezroczysty kamieniem, diament o wysokiej jakości. Słowo diament od adamas (dopełniacz ἀδάμαντος adamantos, łac. diamentum) = "niepokonany, niezniszczalny" i nawiązuje do wyjątkowej twardości tego minerału. Jest najtwardszą znaną substancją z występujących w przyrodzie. Bóg jest z całą pewnością krystalicznie czysty, przejrzysty, niepokonany i niezniszczalny.

Ten werset w Żydowskim Nowym Testamencie oddany jest w następujący sposób: „Zasiadający tam błyszczał jak diamenty i rubiny, a tęcza jaśniejąca jak szmaragdy otaczała tron”

Kolejnym kamieniem jest krwisto czerwony karneol. Karneol, karniol, krwawnik - to półprzezroczysta odmiana chalcedonu. Z hebrajskiego sardyn, nie mylić z sardoniksem Nazwa pochodzi od łac.carnis = ciało, mięso. Jest to piękny symbol miłości i przede wszystkim Krwi, drogocennej krwi Pana Jezusa, która została przelana aby wykupić ludzi z niewoli grzechu.

Trzeci kamień to szmaragd, jeden z najpiękniejszych kamieni szlachetnych. Jego jasny zielony kolor to również kolor to kolor drzew, traw, łąk i wiosennych liści. To jest symbol nadziei a przede wszystkim życia. Bóg jest życiem. Życie poprzez Krew Jezusa jest niepokonane i niezniszczalne, to jest przesłanie z Nieba, czy nie jest to Ewangelia w najczystszej postaci?

Ludzie, koncentrują się na tym co zewnętrzne, chcieliby wiedzieć jak Bóg wygląda. Oceniają sami siebie, po wyglądzie. Tymczasem Bóg "patrzy na serce", patrzy na wewnętrzny charakter. Pan Bóg, na ile można, objawia nam swoją osobowość, swoje cechy, atrybuty, posługując się abstrakcyjnymi dla nas ilustracjami. Trudno jest w cielesny sposób opisać duchowe obserwacje.  Zastanawia mnie jeszcze jedna sytuacja. Jan nie nazywa siedzącego na tronie wprost Bogiem. Pisze, że „Ktoś” lub „ten, który na nim siedział”, dopiero werset 8 i 11 wskazują w sposób wyraźny na Boga. Może to tylko taki apokaliptyczny styl.

Diament (jaspis)
Diament (jaspis)

Karneol

Szmaragd

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz