10,11. (i siedmiu jest królów); Pięciu upadło, jeden jest, inny jeszcze nie przyszedł, a gdy przyjdzie, będzie mógł krótko tylko pozostać. A zwierzę, które było, a już go nie ma, jest ósmym, i jest z owych siedmiu, idzie na zatracenie. BW
I siedmiu jest królów: pięciu upadło, jeden istnieje, inny jeszcze nie przyszedł, a kiedy przyjdzie, ma na krótko pozostać. A Bestia, która była i nie ma jej, i ona jest ósmym, a jest spośród siedmiu i zdąża na zagładę. BT
(i siedmiu jest królów): pięciu upadło, jeden jest, inny jeszcze nie przyszedł, a gdy przyjdzie, krotko trzeba mu będzie pozostać. Zwierzę zaś, które było i go nie ma, samo jest ósmym i jest z tych siedmiu — i idzie na zagładę. NP
A królów jest siedm, pięć ich upadło, a jeden jest, inszy jeszcze nie przyszedł, a gdy przyjdzie, na mały czas musi trwać. A bestyja, która była a nie jest, toć jest ten ósmy, a jest z onych siedmiu, a idzie na zginienie. BG
Ósme królestwo
Pięciu królów upadło, jeden (szósty) jest, inny (siódmy) jeszcze nie przyszedł, a gdy przyjdzie, będzie mógł krótko tylko pozostać. Niektórzy podają, ze jest tutaj mowa o siedmiu cesarzach, inni, że o siedmiu imperiach. Ja widzę tutaj zdecydowanie imperia, te które były, które jest obecnie i to ósme które nastanie.
Pięć upadłych to starożytne cywilizacje: Egipt (lub starożytna Babilonia), Asyria, Babilon, Medo – Persja i Grecja. Jedno było ( w czasach Jana) to Rzym, a inne siódme to odrodzone Imperium Rzymskie, tzw. chrześcijańskie cesarstwo od czasów Konstantyna Wielkiego do dzisiaj. Niektórzy kładą akcent na papiestwo, ale to nie jest tylko papiestwo, ale całe zwiedzione, nominalne „zachodnie”, zeświecczone chrześcijaństwo. Każda próba łączenia chrześcijaństwa z rządami świeckimi, z ideologią wspólnego przywództwa nie jest od Boga. Od tych siedmiu, od tej sukcesji pochodzi ósmy król, którym jest Antychryst, który będzie czerpał z tradycji, kultury, prawa, ekonomii, religii, ideologii i filozofii oraz wszystkich innych osiągnięć i wynalazków swoich siedmiu poprzedników. Będzie od nich..., choć nie jednym z nich.
Dalej czytamy, że Bestia, jest ósmym królem, i że jest εκ (ek) od tych siedmiu. Jest sumą, wspólnym zbiorem, czerpie z dziedzictwa siedmiu królów. Jest od siedmiu, jej władza jest nadana z woli siedmiu. Ósmy teraz rządzi, a pozostałe są jego wasalami. To nie jest tak, że jedna głowa poszła spać, albo ją ktoś odciął. Pamiętajmy, że te głowy cały czas żyją i współpracują ze sobą i z całym tym monstrualnym organizmem. To jest jeden krwiobieg, jeden układ nerwowy. Choć jest to dziwaczna hybryda, jednak panuje w niej "doskonała" jedność o czym przeczytamy w następnych wierszach.
Zwierzę, które widział Jan, które było i już go nie ma, i znowu wyjdzie z otchłani, i pójdzie na zatracenie, to jest ósmy zintegrowany z pozostałymi królami król. Możemy dyskutować co do tego kim byli poprzedni królowie, ale to co dotyczy nas, naszych czasów, czasów ostatecznych jest związane z ósmym królem. Całe zwierzę jest składową siedmiu królów.
Te wszystkie imperia łączyła jedna idea, jeden duch, filozofia zniszczenia, destrukcji, śmierci, nienawiści, wojny, żądza władzy, bałwochwalstwo i zdeprawowana moralność itp. Ten sam duch jest w Bestii której niby jeszcze nie ma, ale już jest. Apostoł Paweł mówi, że ten duch nieprawości już działa… „była, i nie jest i będzie obecnie.”
Wróćmy do fragmentu z Obj. 13:1-9 i wstawmy tam zamiast zwierza frazę ósmy król. „I widziałem wychodzącego z morza ósmego króla, który miał dziesięć rogów i siedem głów, a na rogach jego dziesięć diademów, a na głowach jego bluźniercze imiona. A ósmy król, którego widziałem, był podobny do pantery, a nogi jego jak u niedźwiedzia, a paszcza jego jak paszcza lwa. I przekazał mu smok siłę swoją i tron swój, i wielką moc. A jedna z głów jego (jeden z królów wasali) była śmiertelnie raniona, lecz śmiertelna rana jego była wygojona. I cała ziemia szła w podziwie za tym ósmym królem. I oddali pokłon smokowi za to, że dał ósmemu królowi moc, a także ósmemu królowi oddali pokłon, mówiąc: Któż jest podobny do ósmego króla i któż może z nim walczyć? I dano mu paszczę mówiącą rzeczy wyniosłe i bluźniercze, dano mu też moc działania przez czterdzieści i dwa miesiące. I otworzył paszczę swoją, by bluźnić przeciwko Bogu, bluźnić przeciwko imieniu jego i przybytkowi jego, przeciwko tym, którzy mieszkają w niebie. I dozwolono mu wszcząć walkę ze świętymi i zwyciężać ich; dano mu też władzę nad wszystkimi plemionami i ludami, i językami, i narodami. I oddadzą mu ( ósmemu królowi) pokłon wszyscy mieszkańcy ziemi, każdy, którego imię nie jest od założenia świata zapisane w księdze żywota Baranka, który został zabity. Jeśli kto ma uszy, niechaj słucha.”
„I widziałem trzy duchy nieczyste jakby żaby wychodzące z paszczy diabła i z paszczy ósmego króla, i z ust fałszywego proroka;” Obj. 16:13
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz