Objawienie - Apokalipsa MP3

niedziela, 27 lipca 2014

Rozdział 14:9-11

9,10,11. A trzeci anioł szedł za nimi, mówiąc donośnym głosem: Jeżeli ktoś odda pokłon zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę, To i on pić będzie samo czyste wino gniewu Bożego z kielicha jego gniewu i będzie męczony w ogniu i w siarce wobec świętych aniołów i wobec Baranka. A dym ich męki unosi się w górę na wieki wieków i nie mają wytchnienia we dnie i w nocy ci, którzy oddają pokłon zwierzęciu i jego posągowi, ani nikt, kto przyjmuje znamię jego imienia. BW

A inny anioł, trzeci, przyszedł w ślad za nimi, mówiąc donośnym głosem: Jeśli kto wielbi Bestię, i obraz jej, i bierze sobie jej znamię na czoło lub rękę, ten również będzie pić wino zapalczywości Boga przygotowane, nie rozcieńczone, w kielichu Jego gniewu; i będzie katowany ogniem i siarką wobec świętych aniołów i wobec Baranka. A dym ich katuszy na wieki wieków się wznosi i nie mają spoczynku we dnie i w nocy czciciele Bestii i jej obrazu, i ten, kto bierze znamię jej imienia. BT

Kolejny zaś anioł, trzeci, szedł za nimi z donośnym wołaniem: Jeżeli ktoś kłania się zwierzęciu i jego podobiźnie oraz przyjmuje znamię na swoje czoło lub na swoją rękę, to i on będzie pił wino szaleństwa Boga, zmieszanego, nie rozcieńczonego w kielichu Jego gniewu i będzie męczony w ogniu i w siarce wobec świętych aniołów i wobec Baranka. A dym ich męki unosi się na wieki wieków i nie mają wytchnienia we dnie i w nocy ci, którzy kłaniają się zwierzęciu i jego posągowi, ani nikt, kto przyjmie znamię jego imienia. NP


Przeczytajmy jeszcze dwa bardzo pomocne fragmenty z proroka Izajasza i Jeremiasza.

„Bo jest to dzień pomsty Pana, rok odwetu za spór z Syjonem. Toteż potoki Edomu zamienią się w smołę, a jego glina w siarkę, a jego ziemia stanie się smołą gorejącą: Ani w nocy, ani w dzień nie zgaśnie, jego dym wznosić się będzie zawsze; z pokolenia w pokolenie będzie pustynią, po wiek wieków nikt nie będzie nią chodził.” Izaj. 34:8-10

„Tak bowiem rzekł do mnie Pan, Bóg Izraela: Weź z mojej ręki ten kielich wina gniewu i daj z niego pić wszystkim narodom, do których cię wysyłam, Aby piły i zataczały się, i szalały przed mieczem, który między nie posyłam. Wziąłem więc kielich z ręki Pana i napoiłem wszystkie narody, do których mnie posłał Pan; (...) I wszystkich królów Północy, bliskich i dalekich, jednego za drugim, i wszystkie królestwa świata, które są na powierzchni ziemi, a król Szeszaku niechaj pije po nich! I powiedz im: Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela: Pijcie, upijcie się i wymiotujcie, i padnijcie, aby już nie powstać przed mieczem, który Ja między was posyłam! Lecz jeśliby nie chcieli wziąć z twojej ręki tego kielicha, aby pić, wtedy powiedz im: Tak mówi Pan Zastępów: Musicie pić! (...) Ty zaś zwiastuj im te wszystkie słowa i mów do nich: Pan grzmi z wysokości i ze swojej świętej siedziby wydaje swój głos; potężnie grzmi nad swoją niwą, w stronę wszystkich mieszkańców ziemi. (...) Tak mówi Pan Zastępów: Oto nieszczęście idzie od narodu do narodu i groźna burza zrywa się od krańców ziemi.. Zabitych przez Pana będzie w owym dniu od krańca ziemi po kraniec; nie będzie się ich opłakiwać ani zbierać, ani grzebać, będą jako gnój na roli. Biadajcie, pasterze i krzyczcie, tarzajcie się w popiele, przewodnicy owiec, gdyż nadeszły dni waszej rzezi, roztrzaskam was i padniecie jak okazałe barany!. I nie będzie ucieczki dla pasterzy ani ocalenia dla przewodników owiec. Słuchaj! Krzyk pasterzy i biadanie przewodników owiec, gdyż Pan pustoszy ich pastwisko. I zniweczone będą ciche niwy od żaru gniewu Pańskiego. Uciekają jak lew, który opuszcza swoją gęstwinę, gdyż ich kraj obrócił się w pustkowie przez okrutny miecz i żar gniewu Pańskiego.” Jer. 25:15-17,26-28,30,32-38

Już drugi posłaniec woła donośnym głosem. To nie jest cichy szept, to jest wołanie na alarm, niczym strażnika na wieży, ludzie pojednajcie się z Bogiem, nie przyjmujcie piętna Bestii, bo nadchodzi sąd. Jeżeli ktoś … przyjmie znamię… będzie pić wino gniewu Bożego.

Wino symbolizuje napój bogów, boży dar, ofiarę, oczyszczenie, eliksir życia, zmartwychwstanie, błogosławieństwo, uświęcenie, prawdę (łac. in vino veritas - w winie prawda), mądrość, młodość, skarb, pokrzepienie, żałość, lęk, zapomnienie, pocieszenie, łagodność, wesołość, odwagę, miłość, pożądanie, dzikość, miłość, wroga, zdrajcę, diabła. Wino symbolizuje doktryny, ideologie, filozofie. Jak widać wino ma wiele przeciwstawnych sobie znaczeń.

Podobną sytuację mamy na kartach Pisma Świętego. Wino jest symbolem krwi Jezusa, symbolem zbawienia. „Potem wziął kielich, podziękował, dał im i pili z niego wszyscy. I rzekł im: To jest krew moja nowego przymierza, która się za wielu wylewa. Zaprawdę powiadam wam, nie będę już odtąd pił z owocu winorośli, aż do owego dnia, gdy go będę pił na nowo w Królestwie Bożym.” Mar. 14:23-25; „Podniosę kielich zbawienia I wzywać będę imienia Pana.” Ps. 116:13 „Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czy nie jest udziałem we Krwi Chrystusa?” 1 Kor 10, 16.

Ale wino jest też symbolem srogiego gniewu Bożego dla tych którzy zawiedli w próbie, poszli na kompromis i przyjęli piętno diabolicznej bestii. Symbolem kary dla bezbożnych ludzi. „Bo w rękach Pana jest kielich Wina musującego, pełnego przypraw; Z niego nalewa, a wszyscy bezbożni na ziemi nawet osad jego wysączają i piją. Ale ja będę zwiastował po wsze czasy, Opiewać będę Boga Jakuba.” Ps. 75:9-10

W czternastym rozdziale czytamy, że bezbożni ludzie będą mieli do wypicia dwa kielichy. Pierwszy kielich z winem szaleńczej rozpusty Babilonu, drugi to kielich θυμου (thymou) wzburzenia szału, zapalczywości, zapalczywego gniewu Bożego. Opisana w trzynastym rozdziale ułuda pokoju, dobrobytu za rządów dzikich bestii, krótkotrwały błogostan, fałszywe i krótkotrwałe poczucie bezpieczeństwa właśnie się kończy. To wino będzie mocne.

W języku greckim mamy tutaj ciekawą grę słów. To wino jest κεκερασμενου (kekerasmenou) zmieszane i ακρατου (akratou) nierozcieńczone. Zmieszane gniewem furią, zapalczywości i niczym nie złagodzone. Czas łaski się skończył.

To co dalej czytamy, wielu wprawia w osłupienie; Ten kto podporządkuje się władzy Bestii i odda jej hołd i przyjmie jej piętno. Ten kto stanie się jej własnością i będzie mówił jak Smok będzie męczony βασανισθησεται (basanisthēsetai) będzie dręczony, poddany katuszom w ogniu i w siarce, na wieki.

W Starym Testamencie czytamy, że Bóg każe bezbożność i degenerację moralną ogniem i siarką. Widzimy to w tragicznej historii Sodomy i Gomory. Tutaj mamy wyraźną aluzję do tej historii.

"Tak też Sodoma i Gomora i okoliczne miasta, które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała, stanowią przykład kary ognia wiecznego za to." Judy 1:7

"I stanie się z Babilonem, perłą królestw, chlubą i dumą Chaldejczyków, to, co się stało z Sodomą i Gomorą, które zniszczył Bóg. Nigdy już nie będzie zamieszkany i nie będzie w nim ludzi po wszystkie pokolenia; żaden Arab nie rozbije tam namiotu ani pasterze nie zatrzymają się tam z trzodami." Izaj. 13:19-22

Dawid w Psalmie 11:5,6 pisze „ Pan bada sprawiedliwego i bezbożnego. A nienawidzi tego, kto kocha bezprawie. Na bezbożnych zsyła deszcz rozżarzonych węgli i siarki. A wicher palący jest udziałem ich.” Prorok Izajasz i Ezechiel dodają: „ I odezwie się Pan swoim potężnym głosem, i ukaże ciosy swojego ramienia w zapalczywości gniewu i w płomieniu pożerającego ognia, wśród burzy i ulewy, i ciężkiego gradu.” Izaj. 30:30; Lecz w owym dniu, gdy Gog najedzie ziemię izraelską - mówi Wszechmocny Pan wzbierze we mnie zapalczywy gniew, (...) Przywołam przeciwko niemu wszelkiego rodzaju strachy - mówi Wszechmocny Pan - tak że miecz jednego skieruje się przeciwko drugiemu. . Potem osądzę go przez zarazę i przelew krwi; spuszczę na niego i jego hufce oraz liczne ludy, które są z nim, ulewny deszcz i grad, ogień i siarkę.. I tak okażę moją wielkość i moją świętość, i objawię się na oczach wielu narodów. I poznają, że Ja jestem Pan.” Ezech. 38:18,21-23

W Nowym Testamencie, w tym w księdze Objawienia mamy również kilka odniesień do kary w ogniu i siarce.

„Wtedy powie i tym po lewicy: Idźcie precz ode mnie, przeklęci, w ogień wieczny, zgotowany diabłu i jego aniołom. Albowiem łaknąłem, a nie daliście mi jeść, pragnąłem, a nie daliście mi pić.” Mat. 25:41-42

„A jeśli cię gorszy ręka twoja, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie wejść kaleką do żywota, niż mieć dwoje rąk, a pójść do piekła, w ogień nieugaszony, Gdzie robak ich nie umiera, a ogień nie gaśnie.” Mar. 9:43-44

„W ręku jego jest wiejadło, by oczyścić klepisko swoje, i zbierze pszenicę swoją do spichlerza, lecz plewy spali w ogniu nieugaszonym.” Mat. 3:12

„A nieprzyjaciel, który go posiał, to diabeł, a żniwo, to koniec świata, żeńcy zaś, to aniołowie. Jak tedy zbiera się kąkol i pali w ogniu, tak będzie przy końcu świata.. Syn Człowieczy pośle swoich aniołów i zbiorą z Królestwa jego wszystkie zgorszenia, i tych, którzy popełniają nieprawość, I wrzucą ich do pieca ognistego; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.” Mat. 13:39-42

„Węże! Plemię żmijowe! Jakże będziecie mogli ujść przed sądem ognia piekielnego?” Mat. 23:33

„A był pewien człowiek bogaty, który się przyodziewał w szkarłatne szaty i kosztowne tkaniny i co dzień wystawnie ucztował. (...) . A gdy w krainie umarłych cierpiał męki i podniósł oczy swoje, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie.. Wtedy zawołał i rzekł: Ojcze Abrahamie, zmiłuj się nade mną i poślij Łazarza, aby umoczył koniec palca swego w wodzie i ochłodził mi język, bo męki cierpię w tym płomieniu.” Łuk. 16:19,23-24

„Gdyż sprawiedliwa to rzecz u Boga odpłacić uciskiem tym, którzy was uciskają. A wam, uciskanym, dać odpocznienie wespół z nami, gdy się objawi Pan Jezus z nieba ze zwiastunami mocy swojej. W ogniu płomienistym, wymierzając karę tym, którzy nie znają Boga, oraz tym, którzy nie są posłuszni ewangelii Pana naszego Jezusa. Poniosą oni karę: zatracenie wieczne, oddalenie od oblicza Pana i od mocy chwały jego,” 2 Tes. 1:6-9

Ten ostatni wiersz zawiera bardzo podobną myśl do naszego fragmentu. Czytaliśmy w poprzednim rozdziale, że uczniowie Jezusa, którzy odmówią złożenia pokłonu posągowi Bestii, doznają od napiętnowanych zwolenników Bestii srogich prześladowań i śmierci. Teraz jest czas Bożej odpłaty za krew niewinnie przelaną.

Teraz popatrzmy na Księgę Objawienia, co ona mówi o ogniu i siarce.

„I pojmane zostało zwierzę, a wraz z nim fałszywy prorok, który przed nim czynił cuda, jakimi zwiódł tych, którzy przyjęli znamię zwierzęcia i oddawali pokłon posągowi jego. Zostali oni obaj wrzuceni żywcem do jeziora ognistego, gorejącego siarką.” Obj. 19:20

„I ruszyli na ziemię jak długa i szeroka, i otoczyli obóz świętych i miasto umiłowane. I spadł z nieba ogień, i pochłonął ich. A diabeł, który ich zwodził, został wrzucony do jeziora z ognia i siarki, gdzie znajduje się też zwierzę i fałszywy prorok, i będą dręczeni dniem i nocą na wieki wieków.” Obj. 20:9-10

„Udziałem zaś bojaźliwych i niewierzących, i skalanych, i zabójców, i wszeteczników, i czarowników, i bałwochwalców, i wszystkich kłamców będzie jezioro płonące ogniem i siarką. To jest śmierć druga.” Obj. 21:8

Kontynuację opisu tej przerażającej wizji mamy w wierszu jedenastym. „A dym ich męki βασανισμου (basanismou) męczarni, tortury, unosi się w górę na εις αιωνας αιωνων (eis aiōnas atonon) wieki wieków i nie mają wytchnienia αναπαυσιν (anapausin) odpoczynku, we dnie i w nocy.” Z tego fragmentu dowiadujemy się też, że całe to piekielne widowisko oglądają święci aniołowie i Baranek. Aniołowie są świadkami i uważnymi obserwatorami wielu wydarzeń. Dobrych i złych.

Brzmi odgłos siódmej trąby. Głos ten i towarzyszące anielskie nawoływania ostrzegają wierzących przed potępieniem tych, którzy poddają się tłumowi, pozostają w świecie i służą diabłu. Wołanie to jest też zachętą dla zniechęconych, znudzonych, wzmocnieniem dla słabych. Są kiwnięciem palcem dla tych którzy rozważają pójście na kompromis i bierne poddanie się władzy Antychrysta.  Jeżeli ktoś … odda pokłon… będzie pić wino gniewu Bożego.

Na koniec dzisiejszych rozważań podzielę się ciekawą myślą Zaca Poonena. „Babilon jest nierządnym chrześcijaństwem, fałszywym kościołem, który pozoruje naśladowanie Jezusa, ale żyje dla siebie, dla świata i dla wszystkich swoich żądz i namiętności . Napoił wszystkie narody winem namiętności jego duchowej rozpusty. Ci, którzy piją wino Babilonu, będą również musieli pić wino zapalczywości Boga! Nie możesz pić jednego i uciec od drugiego. Gniew Boży jest wspomniany jako „nierozcieńczony”- co oznacza, że nie ma miłosierdzia w nim. Biblia mówi, że ci, którzy nie okazują litości dla innych, będą także sądzeni bez miłosierdzia przez Boga (Jk. 2:13) (…) W Księdze Objawienia 4:8, widzieliśmy żywe stworzenia, które zawsze wielbią Boga, dlatego też nie mają odpoczynku dzień i w nocy. W tym miejscu widzimy, że niegodziwcy również nie mają odpoczynku w dzień i w nocy, gdyż zawsze są dręczeni, bo zamiast czcić Boga, oddali pokłon bestii i jej wizerunkowi.” Albo... albo...

Jezus powiedział: "Kto stara się zachować życie swoje, straci je, a kto straci życie swoje dla Mnie, znajdzie je." (Mt.10:39)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz