Miało ono mur wielki a wysoki, miało dwanaście bram, a na bramach - dwunastu aniołów i wypisane imiona, które są imionami dwunastu pokoleń synów Izraela. Od wschodu trzy bramy i od północy trzy bramy, i od południa trzy bramy, i od zachodu trzy bramy. BT
Miało ono wielki, wysoki mur, miało dwanaście bram, a na bramach dwunastu aniołów oraz wypisane imiona dwunastu plemion synów Izraela. Od wschodu trzy bramy, od północy trzy bramy, od zachodu trzy bramy i od południa trzy bramy. NP
Dalej czytamy kolejne informacje o wielkim i wspaniałym mieście, zstępującym z góry od Boga. Nowe Jeruzalem, jego piękność trudna jest do opisania. Można swój zachwyt wyrazić słowami Psalmu; „Wielki jest Pan i godny wielkiej chwały W mieście Boga naszego, na swej górze świętej. Pięknie wzniesiona jest rozkosz całej ziemi, Góra Syjon, na krańcach północnych, miasto Króla Wielkiego. Bóg w pałacach jego Okazał się jak warowny gród. (...) Okrążcie Syjon i obejdźcie go, Policzcie jego wieżyce! Zwróćcie uwagę na jego wały, Przejdźcie się po pałacach jego, Abyście mogli opowiadać to przyszłemu pokoleniu, Że to jest Bóg, Bóg nasz na wieki wieków. On nas prowadzi poza śmierć.” Ps. 48:2-4,13-15; „Bramy Syjonu, miłuje Pan Bardziej niż wszystkie siedziby
Jakuba, Chwalebne rzeczy mówi się o tobie, Miasto Boże. Sela.” Ps. 87:2-3
W Księdze Objawienia mamy wiele odniesień do proroków Starego Testamentu. Czytaliśmy wiele równoległych fragmentów do Daniela, Ezechiela, Joela, Sofoniasza, Zachariasza, a teraz w dwóch ostatnich rozdziałach, najwięcej jest odniesień do „ewangelii” Starego Testamentu jaką jest Księga Izajasza.
W Księdze Objawienia mamy wiele odniesień do proroków Starego Testamentu. Czytaliśmy wiele równoległych fragmentów do Daniela, Ezechiela, Joela, Sofoniasza, Zachariasza, a teraz w dwóch ostatnich rozdziałach, najwięcej jest odniesień do „ewangelii” Starego Testamentu jaką jest Księga Izajasza.
„O, ty nieszczęśliwe, burzą miotane, nie pocieszone! Oto Ja położę twoje fundamenty na turkusach, a twoje mury założę na szafirach. I uczynię twoje blanki z rubinów, a twoje bramy z karbunkułów, a wszystkie twoje wały z drogich kamieni. I wszyscy twoi budowniczowie będą uczniami Pana, a twoje dzieci będą miały wielki dobrobyt. Będziesz mocno ugruntowane na sprawiedliwości, dalekie od ucisku, bo nie masz powodu się bać, i od przestrachu, bo nie zbliży się do ciebie.” Izaj. 54:11-14
„W owym dniu tę pieśń śpiewać będą w ziemi judzkiej: Mamy miasto potężne; dla ocalenia wzniósł On wały obronne i baszty. Otwórzcie bramy, niech wejdzie naród sprawiedliwy, który dochowuje wierności!” Izaj. 26:1-2
O bramach miasta czytamy także w Księdze Ezechiela, a następnie w księdze Zachariasza o pomiarach Jerozolimy i jej murach. W tych wszystkich fragmentach widzimy tęsknotę narodu wybranego za wielką i bezpieczną Jerozolimą. To marzenie, marzenie Ezechiela i innych proroków spełnia się tutaj, w Księdze Objawienia. „A oto są wyjścia z miasta, od strony północnej cztery tysiące pięćset łokci rozciągłości. Bramy miasta są nazwane według plemion izraelskich: trzy bramy w kierunku północy, jedna brama Rubena, jedna brama Judy, jedna brama Lewiego. Od strony wschodniej cztery tysiące pięćset łokci rozciągłości, trzy bramy: jedna brama Józefa, jedna brama Beniamina i jedna brama Dana. Od strony południowej: cztery tysiące pięćset łokci rozciągłości, trzy bramy: jedna brama Symeona, jedna brama Issachara i jedna brama Zebulona. Od strony zachodniej cztery tysiące pięćset łokci rozciągłości, trzy bramy: jedna brama Gada, jedna brama Assera i jedna brama Naftalego. Obwód miasta wynosi osiemnaście tysięcy łokci. A nazwa miasta będzie od dziś brzmieć: Pan tam mieszka.” Ezech. 48:30-35
„Potem podniosłem oczy i spojrzałem, a oto był mąż ze sznurem mierniczym w ręku. I zapytałem go: Dokąd idziesz? Odpowiedział mi: Chcę przemierzyć Jeruzalem, aby zobaczyć, jaka jest jego szerokość i jaka jego długość. Wtem anioł, który rozmawiał ze mną, wystąpił, a inny anioł wyszedł naprzeciw niego. I rzekł do niego: Pobiegnij i powiedz owemu młodzieńcowi tak: Miastem otwartym będzie Jeruzalem, bo mnóstwo w nim ludzi i bydła! I Ja - mówi Pan - będę jego murem ognistym wokoło i będę chwałą pośród niego!” Zach. 2:5-9
Liczba dwanaście przedstawia doskonały Boży porządek, symetrię i pełnię. Na początku Objawienia mieliśmy wiele rzeczy związanych z liczbą siedem. Mówiliśmy o siedmiu zborach, świecznikach, pochodniach, o siedmiu duchach, aniołach, grzmotach, pieczęciach, trąbach i czaszach z siedmioma plagami. Baranek przed tronem miał siedem rogów i siedmioro oczu.
Teraz mocno zaakcentowana została liczba dwanaście. Pod koniec Biblii wszystko wraca do Bożego doskonałego porządku. Mamy dwanaście bram, aniołów, plemion izraelskich i apostołów. Czytamy o dwunastu fundamentach, dwunastu perłach i drogich kamieniach. W następnym rozdziale będzie mowa o dwunastu zbiorach owoców. Wymiary miasta to 12 000 stadiów, a liczba określająca grubość murów to 144 łokcie, co jest pochodną liczny 12
Idea Bożego niebiańskiego miasta, jest wspomniana w liście do Hebrajczyków. Najpierw czytamy, że już Abraham, „Oczekiwał miasta mającego mocne fundamenty, którego budowniczym i twórcą jest Bóg.” Nieco później, że Bóg przygotował dla wierzących Starego Testamentu miasto, „Wszyscy oni poumierali w wierze, nie otrzymawszy tego, co głosiły obietnice, lecz ujrzeli i powitali je z dala; wyznali też, że są gośćmi i pielgrzymami na ziemi. Bo ci, którzy tak mówią, okazują, że ojczyzny szukają. I gdyby mieli na myśli tę, z której wyszli, byliby mieli sposobność, aby do niej powrócić; Lecz oni zdążają do lepszej, to jest do niebieskiej. Dlatego Bóg nie wstydzi się być nazywany ich Bogiem, gdyż przygotował dla nich miasto.” Hebr. 11:10, 12-16 A dalej, w kolejnym rozdziale autor listu zwraca się do uczniów Jezusa. „Lecz wy podeszliście do góry Syjon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalem niebieskiego i do niezliczonej rzeszy aniołów, do uroczystego zgromadzenia, I zebrania pierworodnych, którzy są zapisani w niebie, i do Boga, sędziego wszystkich, i do duchów ludzi sprawiedliwych, którzy osiągnęli doskonałość,” Hebr. 12:22-23
Jest jeszcze jedna kwestia dotycząca bram, użyte tutaj słowo πυλωνας (pylonas) nie oznacza zwykłej bramy do miasta, ale potężnej bramy, z długą sienią przejazdową, tak jak spotykamy w zamkach obronnych. Rodzi się pytanie, po co na nowej ziemi, gdzie nie będzie grzechu, wojen, napadów, agresji tak potężne mury i bramy ? Może dlatego, żeby podkreślić dostojeństwo miasta. W następnych wierszach zobaczymy, że mury i bramy nie tylko były potężne, ale też zachwycająco piękne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz